Siirry pääsisältöön

Teollista yhteiskuntaa vastaan

Kirja-arvostelu: Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus (Industrial Society and Its Future, 1995) Theodore Kaczynski, Suomentanut Timo Hännikäinen, Kiuas Kustannus 2020

Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus eli ns. Unabomber-manifesti on Theodore Kaczynskin ohjelmajulistus, jossa hän perustelee motiiveja ja yllyttää ihmisiä aloittamaan vallankumouksen teollista järjestelmää vastaan.

Kaczynski kävi vuosina 1978-1995 kirjepommi kampanjaa, joka tappoi kolme ihmistä ja haavoitti 23. Hän jäi kiinni 1996, kun sukulaiset tunnistivat hänen kirjoitustyylinsä manifestistä. Tällä hetkellä Kaczynski istuu elinkautisia vankilassa. Suomentaja Hännikäisen esipuhe esitelee kirjan alussa lyhyesti Kaczynskin elämää ja ajattelua.

Kritiikkinä teolliselle yhteiskunnalle manifestilla on ansionsa ja puutteensa. Kaczynskin keskeisiä väitteitä on, että teollinen yhteiskunta vie ihmisiltä mahdollisuuden hallita omaa elämäänsä, jonka myötä ihminen on onnettomampi teollisessa yhteiskunnassa kuin selvästi alemman elintason esiteollisissa yhteiskunnissa. Kaczynski käyttää termiä "valtaprosessi" kuvaamaan tätä psykologista ilmiötä.

Kaczynski jää mielestäni kauas tavoitteestaan vakuuttaa lukija, että teollisen yhteiskunnan tuomat hyödyt ovat suurempia kuin haitat, mutta hänen psykologinen analyysi, miten nykyaikainen teollinen yhteiskunta kontrolloi yksilöitä ja sosiaalisia rakenteita muokatakseen ihmisistä teollisen yhteiskunnan tottelevaisia osia, on terävää. Näin hän myös kyseenalaistaa vapauden mahdollisuuden yksilölle teollisessa yhteiskunnassa, mikä on ollut 1900-luvun jälkipuolen oikeiston keskeisiä arvoja.

Kaczynski arvostelee modernia vasemmistoa hyvin rajusti. Vasemmistoa kuvataan kaunaisuuden aiheuttamaksi psykologiseksi ilmiöksi, ja vasemmistolaisten pyrkimys kontrolloida yhteiskuntaa on aina uhka. Sekä manifestin alussa ja lopussa Kaczynski käy vasemmistoa vastaan.

Manifestin heikkoudet ovat sen teoreettinen heikkous, kulttuurillinen sokeus ja metatason analyysin puute. Kun manifestin tavoite on perustella teollisen yhteiskunnan tuhoavan väkivaltaisen vallankumouksen tarpeellisuutta, niin yhteiskuntateoreettisten oletusten perustelut jäävät hyvin ohuiksi, melkeimpä sofistiseksi julistamiseksi.

Kaczynskin kulttuurillinen analyysi on erittäin kapeaa. Hänelle erilaisia kulttuureja tuntuu olevan teollinen yhteiskunta ja esiteollinen ja teollinen yhteiskunta on tuomittu kulkemaan yhtä samaa rataa. Kaczynski ei liitä itseään länsimaiseen kirjalliseen tai filosofiseen perinteeseen. Kaczynski ei tarjoa syvempää syytä vastustaa teollista yhteiskuntaa kuin psykologinen vieraantuminen ja mahdollinen tekoälyn ja geenimanipulaation hallitsema tulevaisuus. Laajempi pohdinta ihmisyyden olemuksesta ja tarkoituksesta olisi voinut olla hedelmällistä

Teollisen yhteiskunnan vastaisen vallankumouksen hahmottelu jää myös hyvin pintapuoliseksi. Manifestin lopussa Kaczynski tosin myöntää manifestin puutteet ja on valmis päivittämään manifestissa esitettyjä oletuksia, joskaan päämäärästä eli teollisen yhteiskunnan alasajosta hän ei ole tinkimässä.

Manifesti ei ole erityisen pitkä ja se tarjoaa valtavirrasta poikkeavaa yhteiskuntakritiikkiä, erityisesti teknologian merkityksestä nykyihmisen elämään, että manifestin lukemista voi suositella.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kirja-arvostelu: Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho

Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho I-II  (The Rise and Fall of the Third Reich), William L. Shirer, Suomentanut Tapio hiisivaara, K. J. Gummerus osakeyhtiö 1962-63 Jyväskylä William L. Shirer Kun natsi-Saksa hävisi toisen maailmansodan ja Saksa miehitettiin, niin samalla vallattiin suuri määrä saksalaisia arkistoja ja sodan jälkeen natsipuolueen jäseniä ja sotilaita kuulusteltiin ja tuomittiin. Näiden arkistojen ja kuulustelupöytäkirjojen avulla amerikkalainen William Shirer lähti kirjoittamaan Kolmannen valtakunnan historiaa. Shirer oli toimittaja, joka työskenteli ensin Euroopassa ja sitten natsi-Saksassa 1934-1940. Hän siis oli todistamassa natsi-Saksan elämää ja oli mm. paikan päällä seuraamassa Compiègen aselevon allekirjoittamissa 1940, jossa Hitler oli henkilökohtaisesti kostamassa Ranskalle Saksan tappiota ensimmäisessä maailmansodassa. Vaikka kirjoittaminen tapahtui alle 20 vuotta toisen maailmansodan ja natsien kukistumisen jälkeen, nin Shirer koki, että saatavilla olevat k

Kirja-arvostelu: Talvisota

Talvisota, Antti Tuuri, Otava 1984 Antti Tuurin Talvisota-romaani kuuluu Tuurin Pohjanmaa-kirjasarjaan ja romaani kertoo pohjanmaalaisista kootun Jalkaväkirykmentin 23 talvisodasta.  Kirjan kertoja ja päähenkilö on Tuurin Pohjanmaa -kirjasarjan keskiössä olevan Hakala-suvun jäsen Martti, joka on rivimiehenä pohjalaisrykmentissä. Tuurin tavoitteena on kuvata talvisotaa enemmän sotilaiden kollektiivisena kokemuksena. Suurimman osan ajasta Hakalan kerronta on me-muotoisessa ja vaihtelee rykmentin tasolta henkilökohtaiselle tasolle ja kaikesta sen välillä tilanteen mukaan. Kirja alkaa kun rykmentin miehet lähtee Pohjanmaalta Karjalankannakselle ylimääräisten kertausharjoitusten johdosta lokakuussa 1939. Ensin kuvataankin rykmentin siirtymistä ja odottelua, kun Suomi ja Neuvostoliitto neuvottelivat Neuvostoliiton aluevaatimuksista. Mehän tiedämme, miten niissä kävi, mutta sotilaille sodan syttyminen ei ollut varmaa, vaikka siihen valmistaudittiin mm. erilaisilla linnoitustö

James Burnham ja managerit

James Burnham Kirja-arvostelu: The Managerial Revolution: What is Happening in the World (1941), James Burnham James Burnham (1905-1987) oli amerikkalainen poliittinen teoreetikko ja filosofi, jonka ehkä tunnetuin perintö oli teorian muotoileminen managerien vallasta, joka korvaisi kapitalisten järjestelmän 1900-luvulla.  The Managerial Revolution teos, jossa hän esittelee teoriansa toisen maailmansodan alkupuolella, kun Burnhamin kotimaa Amerikka oli vielä muodollisesti sodan ulkopuolella. Nykyään Burnhamin ensin muotoilema teoria managerien vallasta on USA:n johtaman liberaalin maailmanjärjestyksen oikeistolaisten arvostelijoiden käytössä. Burnhamin teorian lähtökohta on, että managerit, jonka muodostavat liikejohtajat, teknikot, byrokraatit ja sotilaat, muodostaisi uuden hallitsevan luokan ja korvaisi vanhan kapitalistisen mallin. Burnhamin mukaan Stalinin Neuvostoliitto ja Hitlerin Saksa olivat pidemmällä tässä kehityksessä ja näiden maiden malli inspiroi Burnhamin teoriaa. Neuvost