Siirry pääsisältöön

2010-luvun kulttuurista

Pohdin päättyvän vuosikymmenen satoa. Tuntuu että kulttuurillisesti vuosikymmen ei jätä hirveästi muistettavaa.
Ehkä merkityksellisintä ollut, että tv-sarja formaatti on saavuttanut muotonsa ja sillä formaatilla pystytään toteuttamaan korkealaatuista draamaa. TV-sarjoja tehty 1950-luvulta lähtien, mutta ne ovat olleet karkeasti ilmaistuna enemmän keskilaatuista kulutustavaraa, kun elokuvissa on ollut enemmän taiteellista kunnianhimoa ja laatua. Nyt 2010-luvulla ei ole poikkeuksellista, jos tv-sarja on kirjan tai elokuvan veroinen tapa kertoa tarina.

Kuvahaun tulos haulle chernobyl not great
HBO:n Chernobyl-sarjan Dyatlov arvioi 2010-luvun kulttuurin satoa
Elokuvateollisuus toisaalla ei tunnu kehittyvän, ainakaan parempaan suuntaan. En itse koe, että 2010-luvulla olisi tehty todella erinomaisia elokuvia. Toki on ollut hyviä elokuvia, keskinkertaisia elokuvia ja huonoja elokuvia. Kaupallisesta näkökulmasta menestynein elokuvasarja on ollut Marvelin supersankarisarja. Ne ovat pääasiassa hyviä toimintaelokuvia, mutta eipä juuri enempää. Itse nautin niiden katsomisessa tettereissa, mutta eipä ne elämää suurempia ole.

Kuvahaun tulos haulle thanos
Thanos oli 2010-luvun elokuvien suurin pahis
En ole lukenut paljoakaan vuosikymmenen aikana julkaistua kaunokirjallisuutta. Michel Houellebecqin Alistuminen iski julkaisuaikanaan, mutta tuntuu, että sekin vanheni jo. En tiedä. Romaani keskittyy Euroopan islamisaation, joka voi ehkä tapahtua jotenkin romaanissa kuvatulla tavalla, tai sitten kansallismielisten ja taantumuksellisten nousu muuttaa historian kulkua ja lopputulos on erilainen. Houllebecqin tuorein Serotoniini-romaani vaikuttaa arvioiden perusteella olevan ehkä osuvampi, saa nähdä.
Kansainvälistä popmusiikki en ole kuunnellut juurikaan, enkä näe sillä olevan merkitystä. Kotimaisessa musiikissa on suomenkieli vallannut markkinat, mikä on myönteinen asia ja kertoo oman kulttuurin ja kielen merkityksestä ihmisille.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kirja-arvostelu: Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho

Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho I-II  (The Rise and Fall of the Third Reich), William L. Shirer, Suomentanut Tapio hiisivaara, K. J. Gummerus osakeyhtiö 1962-63 Jyväskylä William L. Shirer Kun natsi-Saksa hävisi toisen maailmansodan ja Saksa miehitettiin, niin samalla vallattiin suuri määrä saksalaisia arkistoja ja sodan jälkeen natsipuolueen jäseniä ja sotilaita kuulusteltiin ja tuomittiin. Näiden arkistojen ja kuulustelupöytäkirjojen avulla amerikkalainen William Shirer lähti kirjoittamaan Kolmannen valtakunnan historiaa. Shirer oli toimittaja, joka työskenteli ensin Euroopassa ja sitten natsi-Saksassa 1934-1940. Hän siis oli todistamassa natsi-Saksan elämää ja oli mm. paikan päällä seuraamassa Compiègen aselevon allekirjoittamissa 1940, jossa Hitler oli henkilökohtaisesti kostamassa Ranskalle Saksan tappiota ensimmäisessä maailmansodassa. Vaikka kirjoittaminen tapahtui alle 20 vuotta toisen maailmansodan ja natsien kukistumisen jälkeen, nin Shirer koki, että saatavilla olevat k

Kirja-arvostelu: Talvisota

Talvisota, Antti Tuuri, Otava 1984 Antti Tuurin Talvisota-romaani kuuluu Tuurin Pohjanmaa-kirjasarjaan ja romaani kertoo pohjanmaalaisista kootun Jalkaväkirykmentin 23 talvisodasta.  Kirjan kertoja ja päähenkilö on Tuurin Pohjanmaa -kirjasarjan keskiössä olevan Hakala-suvun jäsen Martti, joka on rivimiehenä pohjalaisrykmentissä. Tuurin tavoitteena on kuvata talvisotaa enemmän sotilaiden kollektiivisena kokemuksena. Suurimman osan ajasta Hakalan kerronta on me-muotoisessa ja vaihtelee rykmentin tasolta henkilökohtaiselle tasolle ja kaikesta sen välillä tilanteen mukaan. Kirja alkaa kun rykmentin miehet lähtee Pohjanmaalta Karjalankannakselle ylimääräisten kertausharjoitusten johdosta lokakuussa 1939. Ensin kuvataankin rykmentin siirtymistä ja odottelua, kun Suomi ja Neuvostoliitto neuvottelivat Neuvostoliiton aluevaatimuksista. Mehän tiedämme, miten niissä kävi, mutta sotilaille sodan syttyminen ei ollut varmaa, vaikka siihen valmistaudittiin mm. erilaisilla linnoitustö

James Burnham ja managerit

James Burnham Kirja-arvostelu: The Managerial Revolution: What is Happening in the World (1941), James Burnham James Burnham (1905-1987) oli amerikkalainen poliittinen teoreetikko ja filosofi, jonka ehkä tunnetuin perintö oli teorian muotoileminen managerien vallasta, joka korvaisi kapitalisten järjestelmän 1900-luvulla.  The Managerial Revolution teos, jossa hän esittelee teoriansa toisen maailmansodan alkupuolella, kun Burnhamin kotimaa Amerikka oli vielä muodollisesti sodan ulkopuolella. Nykyään Burnhamin ensin muotoilema teoria managerien vallasta on USA:n johtaman liberaalin maailmanjärjestyksen oikeistolaisten arvostelijoiden käytössä. Burnhamin teorian lähtökohta on, että managerit, jonka muodostavat liikejohtajat, teknikot, byrokraatit ja sotilaat, muodostaisi uuden hallitsevan luokan ja korvaisi vanhan kapitalistisen mallin. Burnhamin mukaan Stalinin Neuvostoliitto ja Hitlerin Saksa olivat pidemmällä tässä kehityksessä ja näiden maiden malli inspiroi Burnhamin teoriaa. Neuvost